Få
sysselsättningar är så givande som att läsa en bra bok. Det skulle i så fall
vara att lyssna till riktigt bra musik.
Jag ställer
höga krav på de författare jag läser och väljer mina böcker med omsorg, för jag
är en långsam och kräsen läsare.
När en
nyutkommen bok blir upphaussad och omtalad som något man måste läsa blir jag
genast misstänksam och när alla började tala om Karl Ove Knausgård blev jag
nyfiken, och skeptisk som jag är till trender började jag smått motvilligt läsa
Min kamp, men märkte ganska snabbt att succéförfattaren har kvaliteter som gör
läsningen intressant. Den karln kan skriva! Knausgård ägnar sig åt att skriva
om sitt liv, sina tillkortakommanden och nojor och gör det på ett sätt som
trots att det är både personligt och privat är allmängiltigt och stundom
berörande. Han är som bäst i sina filosofiska betraktelser om livet och
kärleken, lyckan, eller kanske den uteblivna, svåruppnåeliga lyckan, och den
ofrånkomliga sorgen.
Romaner är
fiktion, fiktionen liknar verkligheten och egentligen är det ovidkommande om
berättelsen är sann eller inte. Författare hävdar ofta när de får frågan om
huvudpersonen är författaren själv, att så inte är fallet, men att
protagonisten har drag av författaren. Inom autofiktionen är det vanligt att jagpersonen
har samma namn som författaren och ändå kan denne förneka att berättaren och
författaren är samma person. Knausgård själv säger så här: ”Det man säger är
sant kan man alltid också säga är osant. Det är en nollpunkt och platsen
varifrån nollvärdet breder ut sig. Men det är inte en död punkt, inte heller
för litteraturen, för litteraturen är inte bara ord, litteraturen är det orden
väcker i den som läser. Det är överskridandet som gör litteraturen giltig, inte
de formella överskridandena som sådana, som så många tror.”
Knausgård
påminner lite, lite grann om min ständige favorit och husgud Marcel Proust, men
är inte lika subtil, har inte samma
insikt i mänskans psykologi som denne oöverträffade författare. I sitt
fantastiska romanbygge På spaning efter den tid som flytt skriver Proust:
”Författarens verk är bara ett slags optiskt instrument som erbjuds läsaren för
att hjälpa honom att urskilja det som han utan denna bok kanske inte skulle ha
sett hos sig själv.”
Klarar en
författare av att öppna något hos en och sätta ord på något som man dunkelt
tänkt men inte formulerat för sig själv, är det en läsvärd författare. Att
komma till insikt om sig själv och sitt liv, när man läser en träffande
uttryckt tanke eller idé, är en oslagbar upplevelse, en riktig läsupplevelse.
Med detta inte sagt att all läsning av skönlitteratur måste vara
identifikatorisk. I bästa fall lär man sig något och vidgar sina vyer genom att
läsa om främmande kulturer och om mänskor som är annorlunda än en själv. Sådant
ger läsaren nya tankar att jämföra med och väga sina egna tankar och
uppfattningar mot.
Alla
författare är barn av sin tid, det måste man komma ihåg. När jag upptäcker en
författare som inte hänger sig åt den rådande litterära trenden, när jag läser
en författare som skapat en alldeles egen stil, ett eget idiom, då jublar jag.
En debutant som lyckats med det är fjolårets Augustprisvinnare Tomas Bannerhed.
I sin roman Korparna ger han en gripande skildring av en jordbrukarfamilj i
brytningen mellan det urbana samhället och glesbygden. Den unge pojken i
romanen flyr in i fåglarnas värld och fåglarna är ständigt närvarande både som
pojkens säregna hobby och som metafor i berättelsen. Pappan i romanen arbetar
frenetiskt med nödvändiga och onödiga sysslor på gården som håller på att
förfalla. Hans vansinne och frenesi blir värre och värre och han måste tas in
på psyket. Sonens förtvivlan och rädsla beskrivs så intensivt att läsaren kan
känna den i sig själv. Mamman försöker hålla hushållet flytande, på kvinnors
vis. Tomas Bannerhed begår en lysande debut och jag har höga förväntningar på
hans nästa bok, om det blir en sådan.
En av mina
läsande vänner säger att hen bara läser döda författare. Vännen håller säkert
med Harold Bloom, en amerikansk litteraturkritiker och auktoritet som i sin bok
med den uppfordrande titeln Hur du bör läsa och varför bara rekommenderar
klassiker, mest döda sådana. Shakespeare, Dostojevskij, Henry James, Emily
Brontë med flera. Klassiker är alltid läsvärda och själv är jag svag för Henry
James. The Portrait of a Lady (Porträtt av en dam) är en spännande och
inkännande roman om den unga Isabel Archer som finner sig fångad i ett
äktenskap med den beräknande och känslokalla Gilbert Osmond (superbt tolkad av
John Malkovich i en filmversion av romanen). Den irländske författaren Colm
Tobín har skrivit en njutbar roman om Henry James , Mästaren, som jag
rekommenderar för alla James-fans.
När jag vill
läsa något lättsamt och underhållande, men ändå inte banalt och intetsägande,
läser jag gärna Edith Wharton. Hon är vad man kunde kalla Amerikas svar på Jane
Austen. En av mina favoriter bland Whartons romaner är Oskuldens tid.
Lättläst men
djuplodande är en annan amerikan, Richard Yates. Yates är en författare som
lyfts fram igen och det är på tiden. Hans dialoger är realistiska och han
skriver om desillusionerade kvinnor så att det nästan gör ont. Easter Parade
och Revolutionary Road är små mästerverk, nästan Hemingwayska.
På min lista
över författare, levande och döda, som jag uppskattar och rekommenderar finns Amos
Oz, Toni Morrison, Kerstin Ekman, Eyvind Johnson, Imre Kertész, Bo Carpelan,
Ian McEwan, Margaret Atwood, Hjalmar Söderberg, Fernando Pessoa, Philip Larkin,
Tomas Tranströmer, Edith Södergran och många, många fler.
Kanske det
ändå är som Virginia Woolf skriver i en essä: ”. . . det enda råd man kan ge en
annan mänska när det gäller hennes lektyr, det är att hon inte ska lyda några
råd.”
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar