Snart är det
slut med skrivstil och handskrift i skolan. Det borde jag, som i mitt jobb som
modersmålslärare sannerligen har brottats med svårtydda handstilar och ibland
nästan oläsliga texter som elever med hopplös handstil har skrivit, tycka är
bra. Sådana gånger har jag lovsjungit maskinskrivna texter och bett vederbörande
elever skriva på dator.
I
skolvärlden skrivs det alltmer på dator och i vissa skolor går man direkt till
datorinlärning; eleverna lär sig både skriva och läsa med datorns hjälp enligt
en pedagogik lanserad av norrmannen Arne Trageton. Metoden har visat sig vara
effektiv. Eleverna tycker förstås att det är skojigare att leka med datorer och
pekplattor, eller lärplattor, som pedagogerna vill kalla tingestarna, än att
mödosamt forma bokstäver med pennan i hand. För pojkar vars finmotorik inte är
riktigt utvecklad är det en lättnad att slippa skriva för hand, liksom det för
lärarna är en lättnad att slippa försöka tyda slarviga handstilar.
I
Språktidningen, som blivit utsedd till årets tidskrift, läste jag om forskning
som visar att man lär sig bokstäver effektivare om man skriver dem för hand än
om man skriver på tangentbord. Pennan mot pappret och handen som följer
bokstävernas linjer gör att hjärnan får gensvar från motoriken och bokstäverna
sätter avtryck i det motoriska minnet i hjärnans talcentrum. Tecknens form
tycks kopplas till vårt sätt att uttala dem. Dessutom visar ny forskning att
man lär sig bättre sådant som man skrivit för hand.
På
gymnasienivå använder sig eleverna allt oftare av sin laptop under lektionerna
och gör anteckningar på dem. Essäer, recensioner och andra texter skriver de
både för hand och på dator. Datoranvändningen är ett ofrånkomligt steg i
utvecklingen och 2019 skrivs hela studentexamen på dator. Då används datorn som
ett skrivverktyg och abiturienterna har inte tillgång till internet, vilket de
borde ha. Jag anser att när man digitaliserar skolan och studentexamen ska man
göra det fullt ut.
Nu har jag
märkt att när elever skriver på dator är det ännu vanligare än när de skriver
för hand att de slarvar med styckeindelning, skiljetecken och stor och liten
bokstav. Gladeligen kan de inleda en mening med liten bokstav och ibland skriva
hela texten med gemener och strö in en omotiverad versal här och där.
Inkonsekvenserna blir på något sätt tydligare i en datorskriven text. Kanske
man inte tänker efter på samma sätt som när man skriver för hand.
För redigering av texter är datorn ett utmärkt
redskap. Det är lätt att kasta om stycken, att rätta felskrivningar och ändra
ordföljd. Men jag har ännu inte förstått hur man planerar en text utan papper
och penna. Det går, säger de datorkunniga, det är en vanesak. Säkert. Jag kan
det inte.
Trots alla
fördelar med datorn som läromedel och skrivverktyg är det synd att konsten att
skriva för hand håller på att försvinna. Det är något som går förlorat när vi
slutar skriva för hand. Jag går så långt som till att säga att det är ett
kulturarv som går i graven.
För folklivsforskningen måste det vara en
förlust att mänskors korrespondens inte är tillgänglig i framtiden. Vem sparar
på hafsigt skrivna mejl för eftervärlden? Apropå det, vore det inte trevligt
att få ett handskrivet brev någon gång?
När jag var
tretton år bestämde jag mig för att sluta skriva skrivstil och börja pränta.
Jag tyckte väl att min skrivstil var ful och att det var häftigare att pränta
mina bokstäver. Lärarna tyckte inte om det, men jag höll fast vid mitt
skrivsätt. Och jag präntar vidare i mitt liv, både på papper och på krittavla.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar