söndag 3 juni 2018

Fågelns blick



Jag vill skriva om fåglarna. Och allra mest vill jag skriva om rödhaken, min favorit. När rödhaken dyker upp en dag i slutet av april, sitter på stenen i trädgården och plirar på mig med sina pepparkornsögon, fylls jag av en stillsam glädje. Varje vår är det samma sak; jag är lite orolig för att min lilla vän inte ska visa sig, men det behöver jag inte vara. En vacker vårdag, alltid i april, är den tillbaka och jag får glädjas åt den lilla trastfågelns älskliga väsen och pigga uppsyn.

Fast rödhaken är nog inte så oskyldig som den ser ut att vara. Författaren och naturskribenten Peter Larsson berättar i sin bok Rödhaken i naturen och kulturen om hur stridslysten och aggressiv hanen kan vara mot sina artfränder, även om duellerna om revir oftast utkämpas med sång, det karaktäristiska kvillrandet man kan höra om våren.

Kan man känna samhörighet eller rentav samförstånd med en fågel? Jag kan. Inte bara med rödhaken.

En kall vinterdag intog jag min lunch vid köksfönstret och spanade efter vinterfåglar i trädgården. Då kom domherren och satte sig på fröautomatskanten intill fönsterblecket och började äta. Vi var mycket nära varandra, bara fönsterglaset skilde oss åt. ”Vi äter lunch, du och jag”, sa jag till fågeln, och den tycktes förstå att vi båda ägnade oss åt vårt ätande.

Några pilfinkar ville också förse sig av fröna och sprätte solrosfrön vilt omkring sig i motsats till domherren som tar ett frö i näbben, skalar det snyggt och prydligt och sväljer, tar nästa frö och skalar det lika metodiskt och omsorgsfullt – en fågel i min smak.

En solig sommardag låg jag i hängmattan och läste. Jag såg upp från min bok och vid mina fötter satt en rödstjärtsunge. Den diminutiva fågeln var blickstilla och tittade på mig och jag låg orörlig och tittade på den. Det kändes som en lång stund, men kanske varade den intensiva ögonkontakten inte så länge i själva verket. Det var en förunderlig stund av gemenskap mellan mänska och fågel.

Plötsligt en vårvinterdag damp en uppseendeväckande fågel ned bland talgoxar och blåmesar i trädgården. Det var en något större fågel än de vanliga tättingarna, skarpt tecknad i ansiktet och med en mycket kraftig näbb. Mitt hjärta bultade, jag grep tag i kikaren och iakttog fågeln, kollade i fågelboken för att försäkra mig om att det var en stenknäck som gästade matningen. Jag såg stenknäcken första gången i mitt liv!
Hela den våren vistades stenknäcken i björken och kring fågelbrädet utanför köksfönstret, till och med två knäckar med ungar, varje dag tills jag blev så van att se dem att jag förstrött konstaterade att de papegojliknande fåglarna var här igen.

I min hjärna råder stundom ett veritabelt kaos. Tankarna snurrar runt i huvudet, jag får ingen ordning på dem och ångesten hotar övermanna mig. Då snörar jag på mig löpskorna och tar några varv i Hamnskogen. Där sjunger koltrasten sina vackra sånger, och ”I kaos längtar man till trastens sång”, säger Rönnerdal i Evert Taubes Svärmerier. Trastens vemodiga, melodiska flöjtande dämpar min oro och skänker mig tröst.

Det är lätt att tillskriva fåglarna mänskliga egenskaper och känslor, fastän jag vet att de, liksom andra djur, styrs av instinkter. Rosenfinkar, flugsnappare, steglitser, sädesärlor och alla de andra småfåglarna verkar sorglösa och fria och alla flyger de rakt in i mitt hjärta.

Den berömda amerikanska poeten e.e. cummings diktar:

”May my heart always be open to little                                                                            
  birds who are the secrets of living"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar